گودبرداري غيراصولي
گودبرداري غيراصولي
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

 

 

 

گودبرداري و ريزش آوار طي چند سال گذشته به معضلي براي كشور تبديل شده است به گونه‌اي كه‌ در بسياري از روزها اين حوادث تيتر معمول روزنامه‌هاست،

گودبرداری غیر اصولی

 

به گزارش روابط عمومی نظام مهندسی ساختمان استان مازندران به نقل از روابط عمومی نظام مهندسی ساختمان کشور، اگرچه در خصوص رعايت ايمني در گودبرداري و استفاده از مصالح استاندارد بارها هشدار داده شده اما همچنان وسوسه سود مالي كلان سبب مي‌شود كه نظارت براي كنترل اين مساله ناچيز باشد.

از حوادث تكان‌دهنده طي دو سال گذشته ريزش آوار در سعادت‌آباد و تهران‌پارس بر اثر گودبرداري غير‌اصولي بود كه مانند بمبي در رسانه منفجر شد البته بسياري از حوادث مشابه هم اتفاق افتاد اما آنها اقبال رسانه‌اي شدن نداشتند ‌به هر حال در اين دو حادثه 19 نفر كشته شدند و موج عظيمي از انتقادات به راه افتاد كه باعث شد مسوولان در ظهر هم كه شده به فكر جلوگيري از اين حوادث بيفتند اما اين فكر به همان مقطع زماني خلاصه شد.‌

به راستي آيا جلوگيري از يك اتفاق تا اين حد دشوار است يا احتياج به كشف علمي دارد كه همواره شاهد چنين حوادثي هستيم‌؟

حوادثي از اين دست طي سال‌هاي اخير زيان ميلياردي قابل توجهي به كشور وارد كرده است به گونه‌اي كه در بخش ريزش آوار و گودبرداري غير‌اصولي طي سال‌هاي 89‌، 28 ميليارد و 126 ميليون و 250 هزار ريال، در سال 90‌، 57 ميليارد و 881 ميليون ريال و طي بهار 91، شش ميليارد و 740 ميليون ريال خسارت به ساختمان‌ها وارد شده است.

طبق اين آمار در سال 89، 179 ‌‌حادثه ريزش آوار( بر اثر استفاده از مصالح نا‌مرغوب‌، خاكبرداري غير‌اصولي، فرسودگي بنا، سنگيني بار ساختمان و ...) و 69 حادثه بر اثر گودبرداري غير اصولي رخ داد كه در اين حوادث 25 نفر كشته و 69 نفر مصدوم شدند. اما در سال 90، 367 مورد ريزش آوار و 26 حادثه گودبرداري غير‌اصولي رخ داد كه در اين حوادث 29 نفر كشته و 83 نفر زخمي شدند‌ .اين در شرايطي است كه در بهار سال‌جاري‌ 15 نفر كشته و 37 نفر مجروح شدند.

رييس انجمن شركت‌هاي كنترل و بازرسي ساختمان ايران در اينباره معتقد است : ورود افراد غير‌حرفه‌اي به ساخت‌و‌ساز را از عوامل ديگر بروز حوادث ساختماني دانست و اعلام كرد‌: متاسفانه مالكان و سازندگان افراد متخصصي در ساخت‌و‌ساز نيستند و از هرشغلي به ساختمان‌سازي رو آورده‌اند و هيچ برخورد قاطعي هم با اين افراد نمي‌شود به عنوان مثال اگر فرد غير‌حرفه‌اي به انجام كارهاي پزشكي بپردازد به شدت با آن برخورد قانوني مي‌شود اما در حال حاضر بسياري از پزشكان ساختمان‌سازي مي‌كنند .

رييس انجمن شركت‌هاي كنترل و بازرسي ساختمان ايران با بيان اينكه به راحتي مي‌توان جلوي حوادث گودبرداري را گرفت، افزود: جلوگيري از اين حوادث با اجراي صحيح قوانين و پرداخت هزينه از سوي سازندگان براي تحقق اين امر امكان‌پذير است.

رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور گفت‌: برخورد با متخلفان در ساخت‌وسازها به ويژه در استان تهران را تشديد كرده‌ايم.

مهندس سيد مهدي‌هاشمي تصريح كرد: دستگاه‌هاي مسوول ازجمله شوراي انتظامي نظام مهندسي ساختمان و دستگاه‌هاي قضايي اين موضوع را با جديت پيگيري كنند و اجازه ندهند با انجام فعاليت‌هاي غيراستاندارد توسط افراد و دستگاه‌هاي مختلف، تخطي از مقررات صورت بگيرد. رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور افزود: ما برخورد با متخلفان به ويژه در استان تهران را تشديد كرده‌ايم زيرا بيشترين تلفات ناشي از كار در كشور در بخش ساختمان و بيشترين تلفات در اين حوزه بر اثر گودبرداري‌هاي غير‌استاندارد صورت مي‌گيرد.

رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور درباره اجرايي شدن قانون نظام مهندسي ساختمان و آيين‌نامه‌هاي اجرايي آن كه 16 سال از تصويب آن مي‌گذرد، گفت: مقرر شده است در اين راستا يك كارگروه مشترك با حضور سه نماينده از وزارت راه و شهرسازي و سه نماينده از سازمان نظام مهندسي تشكيل شود.

رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور با اشاره به لزوم آموزش مهندسان و توجه به ميزان درآمد آنها ادامه داد: متاسفانه دستمزدهاي غيرواقعي مهندسان هم باعث بروز برخي مشكلات براي آنها مي‌شود



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: